Global-e Datacenter en Rittal lossen samen colocatie en on premise vraagstukken op

Bijzondere samenwerking waar de markt van profiteert

Global-e Datacenter, aanbieder van datacenterdiensten in Gilze-Rijen en Rittal, leverancier van onder andere serverracks, werken op een bijzondere manier samen. Hier is sprake van meer dan een klant-leverancier verhouding, hier combineren twee bedrijven kennis en aanbod om klanten van het datacenter nog meer te bieden dan traditionele colocatie faciliteiten.

Outsourcen

Het outsourcen van IT hardware, van inpandige serverruimtes naar een extern datacenter, is een onomkeerbaar proces. Bedrijven nemen afscheid van de eigen ruimtes. Die kosten te veel geld of kunnen beter worden benut. IT personeel is ook erg lastig te vinden. Verder is er met de komst van de cloud en de uitrol van hoogwaardige breedbandverbindingen, maar ook de vereiste certificeringen voor organisaties, de situatie ontstaan dat het onverstandig is om alle IT on premise te hebben staan.

Organisaties kunnen bij het outsourcen gebruik maken van het aanbod van hun bestaande IT dienstverlener die op zijn beurt ruimte in een datacenter huurt. Klanten kunnen daarnaast ook kiezen voor de eigen IT letterlijk over te hevelen naar een externe omgeving, het datacenter.

Nieuw datacenter

“Beide opties beschrijven goed het soort klanten dat Global-e bedient”, zegt directeur Ronald Voermans. “Wij zijn in de regio een logische keuze voor zakelijke eindgebruikers en IT dienstverleners. Maar er zijn ook bedrijven van buiten deze regio die een alternatief zoeken voor colocatie in de Randstad. Dan zijn wij een zeer interessante optie, mede door het grote aantal carriers dat we huisvesten. Door de grote vraag zijn we in 2017 gaan nadenken over uitbreiding met een tweede datacenter locatie.”

Marc Ronald en Patrick

Marc, Ronald & Patrick een van de datacenters van Global-e

In dat proces is ook Rittal in zicht gekomen van Global-e Datacenter. Voor het nieuwe datacenter heeft Rittal alle serverracks mogen leveren. Op dat moment was er nog een klant–leverancier verhouding. Marc Corbeek, Salesmanager Business Unit IT Rittal Nederland “Global-e Datacenter was op dat moment inderdaad een nieuwe klant voor ons. Samenwerking, zoals wie die nu kennen, was nog geen gespreksonderwerp. Het is toch echt de verdienste van Patrick, met wie ik voorheen geen contact had.”

Er speelt meer

Patrick de Lima heeft als account manager veel contact met klanten en prospects. “De verhuizing van IT apparatuur naar een datacenter betreft vaak een uitwijk- of back-up locatie. Veel primaire IT omgevingen zijn nog altijd on premise omdat niet voor alle applicaties de migratie naar de public cloud zinvol is. Op klantlocatie blijkt ook weleens dat faciliteiten als koeling en stroom niet optimaal zijn. Dit kan dan een risico in de continue beschikbaarheid vormen. In zo’n geval bekijken we samen met Rittal wat voor de klant de beste oplossing is.”

Volgens Patrick geldt dat uiteraard niet voor elke contact. Hij weet inmiddels wel dat dit op zo veel plekken speel dat het loont daar zelf vragen over te gaan stellen. Het feit dat Global-e het durft te vragen en vervolgens kan bijdragen aan een oplossing voor IT die buiten de colocatie oplossing moet blijven, wordt enorm gewaardeerd.

Ronald: “Het inrichten van een on-premise omgeving is niet onze core-business. Maar toen Patrick bij een aantal nieuwe klantsituaties dit onderwerp besprak vonden klanten dit een duidelijke meerwaarde. Toen bleek ook dat Rittal meer was dan slechts een leverancier van serverkasten, PDU’s en aanverwante zaken. Want naast serverkasten voor ons tweede datacenter biedt Rittal oplossingen die voor de eigen locaties van onze klanten interessant zijn.”

Concrete IT vraagstukken

“Het is al een paar keer gezegd, maar bij migraties van IT hardware naar een datacenter blijft er altijd een substantieel gedeelte op locatie,” zegt Marc. “Ondanks het feit dat er zoveel mogelijkheden zijn bij colocatie en de cloud blijft de noodzaak lokaal eigen IT te hebben staan .” Hij snapt dan ook heel goed dat Patrick van klanten te horen krijgt dan een bepaalde applicatie of set data het gebouw niet mag verlaten. “Compliance regels nemen alleen maar toe en wet- en regelgeving speelt ook een belangrijke rol. Ook een moderne telefooncentrale is een 19 inch server net als de videorecorders voor de bewakingsbeelden.“

De eerste contacten tussen Patrick en Marc waren gericht op het vinden van oplossingen voor concrete vraagstukken van klanten. Inmiddels is dat uitgegroeid tot serieuze samenwerking. Daarbij komt het goed uit dat Rittal in Reeuwijk over een showroom beschikt waar alle oplossingen kunnen worden getoond. Patrick kan zijn relaties daar laten zien wat de mogelijkheden zijn. Daarbij is de belangstelling voor met name de HPC groot. Marc: “Dat is onze succesvolle invulling van het begrip microdatacenter. Een of meerdere serverkasten met alle features om data en hardware veilig te houden, inclusief geïntegreerde koeling en monitoring.”

Experience center

Aan het nieuwe gebouw van Global-e is ook een Experience Center verbonden; een dynamische ruimte die zich uitstekend leent voor diverse soorten evenementen. Dit maakt het voor Patrick nog makkelijker klanten kennis te laten maken met de dienstverlening van Global-e en natuurlijk het datacenter. “Het scheelt toch echt wel om iets tastbaars te laten zien in plaats van het verwijzen naar een website of glossy folder. Klanten en prospects kunnen wij hier ontvangen voor een eerste kennismaking in kleine kring of juist met meerdere partijen aan tafel zoals Rittal. Afhankelijk van de behoefte kunnen we een vervolgafspraak maken bij Rittal in Reeuwijk, waar in de showroom het nodige staat opgesteld. Ik moet zeggen, dat werkt erg goed.”

Patrick in Experience Center

Patrick in het Experience Center

Ronald: “Een klant kiest voor Global-e vanwege het colocatie aanbod. Voor de IT op locatie heeft hij zijn IT-dienstverlener. Onze samenwerking met Rittal leidt tot het beantwoorden van vragen die voorheen niet aan ons, maar ook niet aan de IT-dienstverlener werden gesteld. Die vragen kunnen we heel snel beantwoorden, want de lijntjes tussen Rittal en Global-e zijn kort. We hebben intensief en goed contact.”

Global-e Datacenter en Rittal zijn hier nu inmiddels een aantal maanden mee bezig. Veel ruchtbaarheid is er nog niet aan gegeven. De beperkingen van de pandemie speelden, naast bescheidenheid van de betrokkenen ook een rol. Maar ondanks dit alles, zien de organisaties hele mooie resultaten en zeer tevreden klanten. Daarom gaan ze er nu wel meer over communiceren.

Tijd is rijp

“Samenwerken met ketenpartners vergroot de toegevoegde waarde voor klanten,” geeft Patrick aan. “Dat proces faciliteren wij. We zorgen ervoor dat deze partijen elkaar leren kennen.” Op die manier ontstaat een ecosysteem, vergelijkbaar met de marktplaatsen van de grote cloudproviders. Wij doen het omdat de markt er open voor staat en gericht om vraagt. De tijd is rijp op deze manier onze krachten te bundelen.”

“We moeten niet vergeten of onderschatten dat klanten meer ervaring hebben en daardoor meer kritische vragen stellen,” vult Marc hem aan. “Het valt me trouwens op dat het echt wordt gewaardeerd als Patrick en ik ook vragen stellen die over het hele IT plaatje gaan. Wij, Gobal-e Datacenter en Rittal, vullen nu gezamenlijk met klanten cases in die we voorheen niet zagen.”

Wat begon als een alledaagse klant-leverancier relatie is daarmee in korte tijd uitgegroeid tot een unieke samenwerking waar de markt echt baat bij heeft.